Blogg‎ > ‎

"Frälst"

skickad 12 mars 2012 05:49 av Mie Björhag   [ uppdaterad 12 mars 2012 07:17 ]
"Frälst"

Frälst. Ett ord som förekommer allt som oftast inom kristen tro. Jag var lite rädd för det ordet när jag var yngre. När någon frågade om jag ville bli frälst tog jag det som en skrämmande invit på om jag ville bli en hjärntvättad sektmedlem. Nej tack!

Det var oftast människor jag var lite rädd för som använde sig av det uttrycket. Människor som sjöng glada låtar med alldeles för många gitarrer och erbjöd förbön på olika festivaler. Människor som såg det som sin uppgift att prata på ett språk jag inte förstod om något jag hade hört talas om hela mitt liv.

Jag kallar det språket för kyrkiska. Det språk som antar att alla vet vad lammets blod och eld från himlen betyder, som svänger sig med uttrycks som "frälst" och "andedöpt" utan någon närmare förklaring. Jag var inte ett dugg inbegripen med det språket. Möjligen att jag kunde sätta ihop "o guds lamm som bortager världens synder" som vi sjöng innan nattvarden med att det på något sätt var Kristi kropp och blod som vi tog emot som var lammets blod. Men allt annat var bara en hel villervalla av frågetecken.

Jag gissar att jag inte är ensam om denna förvirring och tänkte därför reda ut lite vad "frälst" faktiskt betyder, och vad det innebär.

Ordet frälst kommer från det gammalsvenska ordet "frihalsad" som betyder att man blev lösgjord från en boja som suttit runt halsen. Ett straff som var vanligt förr var att man blev satt i "stocken". Om man gjort något som var fel men som inte förtjänade döden eller fängelse kunde man få detta straff som innebar att man sattes fast med händer och hals i en stock som sedan låstes. Där fick man sitta till allmän beskådan och bli hånad, slagen och spottad på. Den som sedan lösgjorde fången var således en frihalsare - en frälsare.

Om man slår upp ordet frälst betyder det räddad, på engelska "saved" och ordet frälsare översätts med "saveor".

Varför ska man då bli räddad, och vad ska man bli räddad från och varför behöver vi en räddare?

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren
och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst."
Romarbrevet 10:9

I bibelordet ovan kan vi läsa att det som krävs för att bli räddad är att vi ska stå för att Jesus är Herre och på riktigt tro på att Gud gjorde så att han levde igen, då är vi räddade. (du kan läsa mer om vem Jesus är och vad han har gjort för oss i ett tidigare bloginlägg)

Vi är räddade från att vara slavar under vårt egna dåliga samvete, och saker som drar oss bort från Gud, och räddade till ett liv med Gud här på jorden. Räddade till ett evigt liv efter döden och räddade till ett liv med syfte och mening.

Visste du förresten att livbojen med ett annat ord kallas frälsarkrans?

Vi behöver en frälsare, för att i begynnelsen hände något som drog oss bort ifrån Gud och tog ifrån oss rätten att vara där Gud är. Man kan säga att det skapades en klyfta mellan oss och Gud som vi inte kunde komma över. Det enda sättet vi kunde komma i kontakt med Gud var genom att offra djur som skulle ta på sig de synder vi bar på för att för en kort stund vara inför Gud. Man kunde förstås be, och visst lyssnade Gud, men han kunde inte tala till oss på samma sätt.

"...en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror.
Ty här finns ingen skillnad.  Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem."
Romarbrevet 3:22-25

Gud kan inte vara där synd är och eftersom att alla människor någon gång syndat behövdes det någon som kunde ta bort den ifrån oss så att vi åter igen kunde komma inför Gud. Någon som kunde övervinna synden och göra oss rättfärdiga igen. Vi behövde att Jesus, Guds son, kom och övervann döden och synden på korset för att återupprätta vår relation till Gud.

Att vi använder ordet "frälst" känns i min värld lite passé, eftersom att nästan ingen vet vad det betyder och jag väljer att inte använda mig av det när jag pratar. Däremot kan det vara bra att känna till ordets innebörd, särskilt när man läser bibeln.




Frälst = Fri och förlåten

 
Comments